חיפוש
 
לדף הבית >>     בריאות >>

אילו פחמימות טובות לנו?

 

אילו פחמימות כדאי לצרוך ומאילו כדי להימנע ומדוע?...על כך בכתבה הבאה!

 

נושא הפחמימות הוא אחד ה"בוערים" בעולם התזונה - יש כלפיו מס. גישות ועוד יותר רגשות.. 
ננסה לענות לך בצורה הכי טובה שניתן ולכן אנחנו רוצים לתת לך את כל התמונה.

חשוב קודם כל להבין שפחמימה באשר היא מתפרקת בגוף לסוכרים. אין לה שום אפשרות אחרת בגוף זולת התפרקות לסוכרים - כל פחמימה תתפרק לסוכר - בין אם זה סוכר לבן, תפוח אדמה, תפוח עץ, פסטה, ברוקולי, חסה וכו’. (כן גם ברוקולי וחסה מכילים פחמימות)

מס. נקודות חשובות (ולא לפי סדר חשיבות):
1. קודם כל אנחנו תמיד נעדיף פחמימות (וכל אוכל בכלל) בצורה הטבעית שלהן כלומר: אורז, תפוח אדמה, בטטה, סלק, גזר וכו’ ופחות מוצרים שעטירים בפחמימות או כל מוצר מעובד אחר.
2. אפשר כמובן לשלב לחמים ותחליפי לחם על כל המגוון שלהם אבל שם רק לשים לב שאין תוספות סוכר ולחפש לחם/תחליף עם כמות הרכיבים הקטנה ביותר וכמות הסיבים הגדולה ביותר.
3. ערך ועומס גליקמי - אם בסוף כל הפחמימות מתפרקות לסוכרים אז מה ההבדלים? פה נכנסים פנימה 2 גורמים שחשוב להתייחס אליהם - הערך הגליקמי של המזון והעומס הגליקמי שלו. במילה וחצי על ערך גליקמי בפשטות: זו המהירות שבה הגוף מפרק את הפחמימות שבאוכל לסוכרים - כשלאט זה טוב (עליה מתונה וירידה מתונה ברמות הסוכר) ומהר זה פחות טוב (אנרגיה מהירה וצניחת אנרגיה לאחריה!). יחד עם זאת יש גם מושג שנקרא עומס גליקמי שמחשב את כמות הפחמימה באוכל מלכתחילה ואת קצב התפרקותה (לדוגמא למזון מסוים יכול להיות ערך גליקמי גבוה אבל יש בו מעט פחמימה מלכתחילה - אז עדיין ההשפעה על הגוף תהיה מתונה).
4. מקווים שאת עדיין איתנו..
5. בגישה שלנו לגבי מזון - ניתן ומותר לצרוך הכל - כמובן מה שקובע זה נושא המינונים והכמויות (נפרט בהמשך כמויות פחמימה יומיות) - ושוב עדיף את הסוכר שקיים באופן טבעי במזונות ולא סוכרים מוספים, מעובדים, סירופים, ממתיקים מלאכותיים וכו’.
6. כמובן שאם את או מישהו בסביבתך מתמודדים עם סכרת, טרום סכרת, תנגודת לאינסולין וכל הנגזרות האלה חייבים לקבל ייעוץ מקצועי על איך וכמה פחמימה לצרוך ביום - ועדיין לשם הדוגמא גם בננה וגם קרטיב שוקו בננה יגרמו לעליה של סוכר בדם.
7. חשוב להבין שיש פחמימות גם בירקות ופירות - הרבה אנשים מגדירים את עצמם כ"לא אוכלים פחמימות" כי הם הורידו את הלחם, פסטה, פתיתים ואורז אבל מצד שני אם הם אוכלים ירקות למשל עדיין יש להם פחמימות (זה בסדר גמור וטוב מאד אבל לא ניתן להגיד שהם לא אוכלים פחמימות)
8. לתזונה דלת פחמימה יש יתרונות בריאותיים (לווא דווקא ירידה במשקל אבל בהחלט מיתון של הפרשת אינסולין, שיפור הרגישות להורמון השובע ועוד) - תזונה כזו מוגדרת בעד 100 גרם פחמימה ליום כשלדוגמא בפרוסת לחם אחיד יש 15 גרם פחמימה - בבננה בינונית יש 23 גרם פחמימה - ובכוס חד פעמית של אורז מבושל יש 40 גרם פחמימה.
9. שוב מקווים שאת עדיין איתנו..
10. חשוב להיות קשובים לגוף האישי שלנו ולראות אם יש סוגים מסוימים של פחמימות שעושים לך חוסר נוחות בגוף ו/או במערכת העיכול (במקרה כזה עדיף כמובן לוותר עליהם)
11. גם קטניות מכילות פחמימות - עדשים למשל מכילים 2/3 פחמימה ו1/3 חלבון אז הקטניות בהחלט יכולות להיות אופציה מצוינת למנת הפחמימות שלך (כי מרוויחים בה עוד חלבון על הדרך)

לסיכום אם לאפיין את ה"פחמימה הטובה" היא תהיה טבעית ולא מעובדת עם ערך ועומס גליקמי מתונים ואם ניתן גם בעלת חלבון מסוים במקביל - אבל עוד יותר חשוב מזה יהיה המכלול - כלומר אם נצרוך פחמימה "מצוינת" בכמויות גדולות מדי ו/או ששאר רכיבי המזון שלנו לא יהיו מאוזנים לא באמת נצליח להינות מהיתרונות של הבחירה הטובה שלנו.

אם את עדיין איתנו אז מקווים שענינו באופן מלא על השאלה שלך..
צוות המרכז לשינוי הרגלי אכילה

יש לכם עוד שאלות להמרכז לשינוי הרגלי אכילה - Slim Forever? כנסו!

הפייסבוק שלי

97235236669

 
 
 
סרטון  mcity

סרטון mcity

סיפורו של יולי לב

סיפורו של יולי לב

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים